Wednesday, January 5, 2011

Alhamdulillah, I was given a chance to live for a new year 2011. Nice number, and great joy and victory waiting me ahead… hopefully.

2010 is my last twenties. Selepas ni, saya akan masuk ke usia dewasa… 30-an hmm, muahaha! Angka semakin bertambah, usia makin meningkat… tapi jangan salah faham. I’m not afraid of getting older. Cuma, rasa sikit ketinggalan sebab banyak lagi cita-cita, harapan dan doa yang belum terlaksana. Saya tak salahkan sesiapa dalam soal ni, sebab saya tahu saya kurang berusaha (mungkin tak berkesempatan) untuk buat semua tu.

MY sarjana

This is MUST DO list dalam senarai hidup saya. Setakat ni, apa yang saya buat just survey… survery… and servey. Mana nak pergi, course apa yang best, budget untuk study cukup tak… bala…bla... Oh, please I wont end up my life just with degree in hand. Knowledge is PRIDE, right?

MY career

Yes, I have a JOB now! But, not CAREER. It ‘s 2 different things. Well, I used to treat my current work as career before. Tapi, itu dulu. Sekarang, hmmm… susah sikit. I’m a bit conventional, family oriented type. Dengan workload yang tak pernah habis tu, it’s turn to be burden. Balik rumah dah malam, masa yang saya spend-kan untuk Haziq Rayyan pun terbatas. Kesiankan!
What changed me? Abah saya la. I still remember his advice “Besar pahalanya cari rezeki untuk membesarkan anak-anak.” Since the time, I always motivate myself to always feel great with what I had, and looking for a new challenge to build-up my own career – what is that? Confidential until it ALIVE!

MY business

Saya mula business kecik-kecik once I complete pantang anak pertama. Buah fikiran Mami and Dilah, adik kedua saya. Alhamdulillah, dengan modal just $150.00, sambutan pun very impressive, saya Nampak peluang yang baik disitu. Rezeki anak, mungkin. Cuma, E-business saya tak juga terlaksana after almost 1 year I dreamed of it. No proper planning, maybe. Takpe, saya akan carry forward this agenda for this new 2011;)



MY family

Hmm, plan saya nak tambah family terpaksa postpone for 2011. I went for operation for my 1st child due to breech. So, for my own seek, saya tukar plan sampai Haziq Rayyan 2 tahun untuk my 2nd pregnancy. Harap-harap, Allah makbulkan permintaan saya. Bukan apa, baranak cukup-cukup sementara badan tengah sihat dan mampu cari duit.

MY financial

Minyak, susu, gula and bla… bla… semua naik harga. Kalau gaji naik RM1.00 setahun(contoh saja), barang keperluan naik 3~4 kali setahun. Nak buat camana, dunia kapitalis. So, kita yang duduk di bawah dalam pyramid hidup ni kenalah double triple usaha untuk dapatkan hidup yang selesa. Sama macam saya. Lagi pulak saya baru masuk 2 tahun berumahtangga dan berkeluarga. Tengah belajar nak hidup sendiri dan usaha untuk bagi yang terbaik untuk anak-anak. Insurans, house loan, makan pakai, saving untuk years ahead, holiday, anak-anak, contingencies fund, parents… semua tu dalam senarai tanggungjawab saya.
SO, misi besar saya untuk tahun baru ni ialah cut cost… NO MORE –

1) Wayang – at least for these 2 years. Tapi boleh ke saya? Sequence Harry Potter last episode silap haribulan keluar panggung tak lama lagi;) Ahh… dugaan semua tu! Hmm… tapi untuk Harry Potter, boleh excuse kot haha!

2) Makan luar – membazirkan! So, saya akan rajin-rajinkan diri turun dapur. Tapi, seingat saya dah lama tak keluar makan luar. Melainkan kalau pergi holiday. Ok, ok… lepas ni saya akan bawa bekal sendiri untuk Abi and anak-anak untuk holiday. Sekarang family baru 3 orang, masih boleh makan luar lagi, tapi kalau 5 orang? Oh… tak boleh! Memang kena tapau. Kedekut ke saya?

3) Shopping – I love shopping. Tapi, sekarang kena make sure ia betul-betul perlu baru boleh keluar duit. So, langkah bijak baik saya tunggu ada sale. Lagipun, semenjak saya ber”status” umi ni, memang tak sempat nak shopping lagi. Mungkin sebab fikirkan keperluan anak lagi penting.

4) Fast food – ini memang tak boleh selalu. Tapi susah betul nak elak. Toleh kiri McD, toleh kanan pizza, pandang depan KFC. Nampak harga memang berpatutan, tapi tak save sebenarnya. Nasib baik selalu dapat kupon free, Nampak la jimat sikit kat situ.

My spiritual

Ini azam yang saya selalu cuba dan cuba untuk buat… memperbaiki rohani. Muhasabah diri tu kan penting untuk jadi manusia yang lebih baik dari yang sebelumnya. Tambah pulak, bila dah punya anak sendiri. Saya mesti tunjukkan contoh yang elok dan molek supaya dapat jadi ikutan kepada anak-anak. Memang manusia macam saya selalu khilaf, tapi harap-harap saya masih dan akan sentiasa di landasan-Nya.

Amin.

No comments:

Post a Comment